Erfaringer med fleksible vanntanker

Jeg har tørket opp vannlekkasjer fra Plastimo og Nuova Rade i flere år nå ... (dere må gjerne idiot-erklære meg for at det har gått så mange år uten at jeg er sikker på at jeg har funnet noen endelig løsning på vanntanklekkasjeproblemet, men det må også anføres at det ikke bare er lekkasjer fra vanntankene jeg har hatt problemer med, og mye feilsøkingsarbeid har gått med bare på å konstantere at vanntankene har lekket)

Mitt oppsett

Da jeg kjøpte båten var den utstyrt med 4x150L fleksible vanntanker, Plastimo. Symmetrisk oppsett, likt oppsett på styrbord og babord side (og også symmetri med to dieseltanker). Det var så vidt jeg vet ingen lekkasjer da jeg tok over båten. Den var seilt fra svenskegrensen til Tyskland og tilbake etter installasjon av vanntankene.

Det var en "nedre tank" på hver side, liggende mellom diseltank og skrog. Her er det vanskelig å utnytte plassen på noen god måte med standard faste tanker. Så var det "øvre tank", liggende "løst" på toppen av dieseltank Disse var kjøpt inn og plassert ut, men ikke koblet opp da jeg kjøpte båten - selger hadde rett og slett ikke hatt behov for mer enn 300L vann. Plassen over dieseltankene er i teorien velegnet for faste tanker, men det er en stor fordel med fleksible tanker her mtp tilgjengelighet til dieseltank, eksisterende vanntank, samt mulighet til å benytte rommet til stuerom.

Plastimo-tankene begynte å lekke én etter én, de revnet i skjøtene. Jeg avskrev første vanntank som gikk i stykker som en "one-off" og byttet den ut. I etterpåklokskapens lys aner jeg ikke hvorfor, men jeg endte opp med å raskt erstatte lekke vanntanker med nye i stedet for å stoppe opp og undersøke hvorfor de lakk - antar det mye skyldtes et ønske om å kunne fortsette å bruke båten som den var, uten å stoppe opp og måtte redesigne vannsystemet. Etterhvert var det nok - og Plastimo ble erstattet med Nuova Rade. 4x150L ble byttet ut med 6x100L + 1x200L (nedre styrbord tank ble ved en kuriositet byttet ut med en 200L-tank). Tankene mine her var at større tanker medfører større krefter på plastikken, som igjen fører til større risiko for lekkasjer. Mange små tanker ville trolig være mer robust enn noen få store tanker. Og tankene fra Nuova Rade så mer solid ut.

Jeg har imidlertid hatt store problemer med vann på avveie fra tankene fra Nuova Rade også. Her har problemene mye vært fra koblingene, med 7 tanker og to koblinger på hver tank har det altså vært snakk om å finne ut av totalt 14 potensielt lekke koblinger - og jeg tror alle av dem har lekket, i tur og orden. Tre år etter innkjøp (og mer enn en håndfull tusen nautiske mil) så har jeg også måtte koble ut to tanker pga lekkasjer på selve tanken.

Fordeler med fleksible tanker

Problemer med fleksible vanntanker

Det har tidvis vært vanskelig å få tømt tankene skikkelig. Dette var særlig et problem med Plastimo. Når man pumper tanken såpass at det er lite vann ved uttaket, klistrer duken bak seg fast, og man får ikke pumpet ut mer.

Det største problemet er imidlertid at TANKENE LEKKER! Det har vært lekkasjer fra koblingene (særlig stort problem problem med Nuova Rade) også har det vært lekkasjer fra tankene (særlig stort problem med Plastimo, men jeg har også måtte koble ut tanker fra Nuova Rade pga lekkasjer på selve tanken).

Jeg har gjort to observasjoner her - det ene er at lekkasjeproblemene oftest dukker opp etter lengre turer i grov sjø - tilsynelatende er alt tett etter installasjon, men etter en tur i kraftige bølger så begynner plutselig koblinger å lekke, og etter tilstrekkelig mange dager i grov sjø går selve tanken lekk. Det virker som at det er mindre problemer med lekkasjer når tankene får fysisk støtte fra sidene enn når tanken får større grader av bevegelsesfrihet.

Andre tanker

Nuova Rade kommer med få installasjonsinstrukser - men på selve posen står det to ting, "do not overtight" (skrukoblingene) og "do not overfill", uten at det er kvantifisert på noen måte. Hva betyr det egentlig? Hvor mye skal man stramme koblingene? Kan ikke tanken fylles full? Skal man stoppe fyllingen når tanken er halvfull? Skal man måle antall liter man fyller på og stoppe på eksakt 100.0L? Standard rutine for påfylling av vann er å sette i slangen og la det stå til det renner over ... er det ikke? Egentlig leser jeg teksten dithen at ... "dersom det blir lekkasjer på tankene, er det din egen feil, fordi du enten har strammet for lite eller for mye, eller hatt for mye vann i tanken". Dette holder kanskje vann (heh...) i andre juristiksjoner, men heldigvis har vi en sterk forbrukerkjøpslov i Norge, så jeg har troen på at det skal la seg gjøre å heve kjøpet.

Det er jo mange båteiere i dette landet som kun bruker båtene sine innaskjærs og kun på godværsdager, dersom problemene med lekkasjer primært forårsakes av grov sjø finnes det antageligvis mange fornøyde brukere av fleksible vanntanker i dette landet som hverken har opplevd signifikant med grov sjø eller lekkasjer.

Fleksible vanntanker burde muligens selges med advarsler av typen "kun ment for bruk innaskjærs" elns klart og tydelig i bestillingsprossessen - da er det underforstått at jeg er dømt til å tørke opp vann fra vanskelig tilgjengelige steder på daglig basis, samt at reklamasjon ikke vil føre frem. Så lenge produktene selges som "vanntank" fra båtutstyrbutikk (i motsetning til fra butikk for hytteutstyr eller bobilutstyr) uten noe slik advarsel, så bør det forventes at de kan brukes også i røft vær og mye bølger uten at de begynner å lekke vann.

Løsninger

Ser av denne forumposten at flere har positive erfaringer med disse (inkludert Plastimo), og at "installation is everything". På cruisersforum er det (merkelig nok) bare positive brukererfaringer - men alle har sørget for å beskytte tanken mot bevegelser.

Skal man installere fleksible vanntanker, så styr om ikke annet unna Plastimo. Tankene er lite robuste, og har et system med indre tank og ytre duk som kompliserer feilsøkingsarbeidet.

For å kunne få tømt tankene godt, må man som minimum sørge for at kobling for utgående vann ligger lavest mulig (at man "alltid" har en slump med "reservevann" liggende kan jo sees på som en fordel, men av hygienemessige årsaker er det greit å få tømt tanken mest mulig, særlig dersom man tidvis prøver å skylle tanken med klor, eddik eller andre kjemikalier. Det kan jo ellers tenke at slumpen med restvann i tanken faktisk er et enda større problem med fastmonterte faste tanker, som ikke uten videre kan tråkkes på, løftes opp, tiltes, etc).

Tilsynelatende er det en fordel av vanntanken ikke får anledning til å bevege så mye på seg. Det er ikke noen god idé å bare feste tanken i fire hjørner på toppen av en flat overflate. (Ettersom det ofte er begrenset med plass der man installerer tankene, vil denne problemstillingen være lite relevant for mange brukere, noe som igjen kan forklare at det er få klager på produktet). Det kan være en idé å konstruere noen ekstra vegger dersom man planlegger å installere tank(er) på en slik måte at de ikke naturlig støttes opp av skott og andre solide overflater.

Lekkasjeproblemene i koblingene på Nuova Rade tror jeg skyldes en underdimensjonert O-ring og en kant på skrukoblingen som kanskje ikke er optimalt tilpasset O-ringen. Man må som minimum sørge for at O-ringen og skrukobling er helt ren, samt sørge for at ting sitter godt før man begynner å skru på skrukoblingen. Det står "do not overtighten" på tanken, men jeg tror jeg har hatt mindre lekkasjer når jeg har skrudd så godt man kan med bare nevene. Imidlertid virker det som at det er en bedre løsning å erstatte O-ringen med rikelige mengder hamp og gjengepasta.

Alle tanker bør ha separat kran for å åpne/stenge vanntilførselen, slik at lekke tanker kan isoleres og at tankene kan tømmes én etter én. Tanker som har ulik høyde (inkludert styrbord og babord tank på en allminnelig énskrogs seilbåt) bør ikke bli stående sammenkoblet ettersom det medfører et økt trykket på nedre tank.

Dersom man toppfyller tankene, bør man tappe ut litt vann etter fylling (og før proppene på påfyllingsstussene stenges), slik at påfyllingsrørene blir fylt med luft i stedet for vann.

Vanntankene bør videre plasseres slik at konsekvensene av vannlekkasjer minimeres. Lekkasjer bør kunne renne uavbrutt i én retning til kjølsvin eller annen oppsamlingsplass med lensepumpe, et sted det er lett å inspisere, lett å tørke tørt, og hvor det uansett ikke gjør noe at det er vått. Uheldigvis er det ikke helt slik ting fungerer i min båt i dag.

Konklusjon

Etter flere år med problemer, svært mye tidsbruk og svært mye frustrasjon på å tørke opp vann fra vanskelig tilgjengelige steder hvor det ikke skal være vann, lete etter vannlekkasjer, håndtere sekundærproblemer som råte, prøve å løse lekkasjeproblemer, bytte ut tanker, etc, så bør vel den fornuftige konklusjonen være at alle som har planer om å seile på åpent hav bør styre unna fleksible vanntanker - og særlig Plastimo - og heller velge faste tanker. Dersom man allikevel skulle velge fleksible tanker, må man være veldig nøye med planlegging og installasjon.

Jeg drømmer om en tørr båt - men har allikevel ikke gitt helt opp på fleksible vanntanker - jeg ønsker meg de fordelene og den fleksibiliteten de gir. Kanskje jeg bør vurdere å teste ut et tredje merke med vanntanker. Den bør i såfall absolutt kjøpes i Norge hvor man faktisk har forbrukerkjøpsrettigheter.

Et alternativ til å erstatte kapasitet med faste tanker kan være å installere en "water maker", men de er ganske dyre og krever sitt av energi, vedlikehold, etc.

Oppdateringer

Jeg har kjøpt vanntank av merke Vetus nå - foreløbig bare én, men planen er å bytte ut til Vetus. De gir litt bedre førsteinntrykk:

Det er fortsatt noen varsellamper: Still some things that concerns me:

Contact and comments

Kommentarer kan sendes t-fvt@solveig.oslo.no eller hektes på denne forumtråden